tiistai 21. maaliskuuta 2017

Hei me opitaan!

TOPpiin mars!

Loppuviikosta jaksomme vaihtuu ja taas olisi vuorossa työssäoppimista. Paikka minulla on sama kuin aina ennenkin, tällä kertaa se on painotettu kaivertamiseen. Luulen kuitenkin, että saan tehdä yllin kyllin myös kultasepäntöitä.

Olen myös hakenut opiskelijaksi LAMKiin ja sieltä valikoin visuaalisen suunnittelun opinnot. Minua on kiehtonut graafinen suunnittelu ja nyt aion hakea sille linjalle uudestaan. Hain Salpauksen graafiseen suunnitteluun samaan aikaan, kuin hain opiskelemaan kultasepäksi.
Mikäli pääsen sisään niin edessä olisi taas 4 vuotta lisää opiskelua. Huoh. Jospa vaikka sitten saisin töitä!
...tai sitten minua ei valita ja olen takaisin lähtöpisteessä. Todennäköistä sekin.
Joka tapauksessa, katsokaamme miten asian suhteen käy.

-Jonna

torstai 9. maaliskuuta 2017

Isot monogrammit - NÄYTTÖ

Metsästäen!

Meille oli luvassa näyttö tällä viikolla, jonka tehtävänä olisi suunnitella ja kaivertaa iso monogrammi ja siihen muita tietoja lisäksi. Materiaalina oli 925 hopea ja "esineenä" oli prässätty "taskukellon kansi". Pinta oli siis reunoiltaan kupera. Halkaisijaltaan se on melkein 5cm.
Tehtävänannossa oli seuraavat tiedot; KM 50v. 19.3.2017 Järvi - Hämeen osuuspankki. Kaikki nuo piti mahduttaa sopuisasti yhteen. Lisäksi oli mainittu, että lahjan saaja harrastaa metsästystä, kalastusta ja pesäpalloa. Näillä tiedoilla valikoin metsästyksen aiheeksi. Aikaa meille oli annettu 3 päivää, mutta suoriuduin jo vajaassa kahdessa.






Suunnittelun tuloksena piirsin ideani paperille. Metsästykseen viittaavat monogrammin täyttökoristeena olevat sulat, joilla kuvaan riistalintuja. Kun metsästettäviä eläimiä ei ollut erikseen mainittu, päädyin yleiseen riistaan eli lintuihin. 50v.- kaiverruksissa lehdykät kuvastavat metsää ja maastoutumista. Lisäsin vielä sulat täyttämään reunojen tyhjää tilaa.





Kuitenkaan piirrokseni ja kansi eivät sopineet yhteen tuosta vain, vaan minun täytyi pienentää piirroksen halkaisijaa. Myös ylimääräiset sulat vaihtoivat paikkaa. Joka tapauksessa sain kokonaisuuden mahtumaan ilman sen suurempia muutoksia ja sitten vain kaivertamaan. Kaiverruksessa tuli pari lipsua, mutta ne sai onneksi helposti korjattua umpeen.




Tekstin sain mielestäni onnistumaan hyvin ja samoin myös numerot. Pidän suunnittelemastani 50- kaiverruksesta, sillä se ei ole aivan niin tavallinen kuin pelkät numerot. Sulista ja höyhenistä minulle tulee mieleen teeri, sillä on pyrstössään kauniit kaarevat sulat. 

Arvioinnin ja arvosanan saan huomenna, juuri sopivasti ennen lomaa (joka meillä piti olla jo viime viikolla...). Itse olen suoritukseeni tyytyväinen ja antaisin itselleni 3. Se kuitenkin jää nähtäväksi.

-Jonna




maanantai 27. helmikuuta 2017

Uudestaan!

Vanha pois ja uutta tilalle.

Sain asiakkaalta sormuksen, jossa oli ennestään tehty konekaiverrus Riitta ja Pekka 15.9.2001. Kaiverrettaessa oli kuitenkin tullut virhe aikanaan ja päivämäärä oli virheellinen. Minua pyydettiin poistamaan kaiverrus ja tilalle tulisi uusi käsinkaiverrettu tekti ja päivämäärä.

Tämä oli ensimmäinen kultainen asiakkaan sormus, jonka pääsin kaivertamaan. Omasta mielestäni sain sommiteltua nimet ja päivämäärän hyvin sormukseen. Kaiverrus on tekstissä parempaa.
Asiakas oli työhöni tyytyväinen ja toivottavasti saan jatkossakin tyytyväisiä asiakkaita :) Tästä vain eteenpäin!



-Jonna

torstai 16. helmikuuta 2017

Sekametelisoppa

Halki, poikki ja pinoon!

Lähiviikkoina olen saanut tehtyä monenlaisia töitä - itselleni ja tilauksia.
Ystävänpäivä kerkesi jo mennä ohitse, mutta päätin valmistaa ystävälleni lahjan. Meille oli merkitty Lombardialaiskirjaimen suunnittelu ja valmistaminen hopeasta. Päätin valmistaa ystäväni koiraan pohjautuen H- kirjaimen nimestä Hiro. Pohjaksi päätin muotoilla tassukuvion.

Jotta saisin riipukseen syvyyttä, niin poistin taustalta materiaalia. Siihen laittaisin blitziä ja kuvioisin jollain.


 Tässä kuvasin piirrokseni ja riipuksen valmistumisen. Aika hyvältä näyttää!


 Blitzauksen jälkeen kuvioin taustan raepunsseleilla. Siitä tuli aika mukavan näköinen. Vielä H- kirjaimen kiillottaminen kiillotusterällä ja riipuksen sahaaminen irti.


 Leimat lenkkiin ja lenkki kiinni. Olen melko tyytyväinen suoritukseeni, toivottavasti on ystävänikin <3




Sain tilauksena valmistaa hopeinen sormus koossa 16 ja 5mm leveä, johon tulisi kaiverruksia pintaan. Kuulin, että asiakas, jolle koru menee lahjaksi, pitää kieloista ja muista kukista. Päätin suunnitella kielo-ornamentin kulkemaan sormuksen ympäri. Tein sisäpuolesta kiiltävän ja päällisestä matan (ns. lumihopea). Mattapinnasta kaiverrukset nousevat hyvin esiin ja pidän kyllä sormuksesta. Asiakas, joka tämän tilasi, oli myös tyytyväinen.


Halusin myös kokeilla jotain hauskaa ja päätin valmistaa itselleni korvakorun. En halunnut mitään ihan tavallista, vaan kaksipuoleisen korvakorun. Hahmoksi valitsin kissan. Pää tulee korvan etupuolelle ja keho "roikkuu" korvan takapuolella. Koru sai ihailua ja nauruja ja onhan se aika hauska!

-Jonna

Ja lastu lentää!

Nitkuttaen voittoon!

Korkomonogrammissa sain kulumaan aikaa melko runsaasti, sillä se vaati todella paljon pientä viilaamista ja hienosäätöä. Taustapuolesta sahasin ja viimeistelin melko symmetrisen, jotta sekin näyttäisi hyvältä.

Seuraavaksi lähdin tasokaivertimella höyläämään hopeaa lastu kerrallaan. Siinä meni monta tuntia ja monta lastua varmasti omille teilleen. 


Kuitenkin harjaa alkoi muodostumaan pikkuhiljaa ja höyläämisen jälkeen oli vuorossa viilaus ja filssaus filssipaperista leikatuilla kapeilla suiroilla. Niilläkin sai nitkuttaa aikansa, ennen kuin voisi edes kuvitella voivansa ajatella kiillottamista.


Lopulta sain harjat tehtyä, pinnat filssattua ja koko komeuden kiillotettua. Tähän kaikkeen meille oli varattu lukujärjestyksestä reilu viikko, mutta tässä meni ainakin kaksi. Tai kolme. En pitänyt niin tarkkaa kirjaa.


Vaikkakin monogrammissa on pieniä vikoja, jotka haittaavat omaa silmää, niin on se kuitenkin aika hyvä ensimmäiseksi korkomonogrammiksi. Enää lenkit, ketju ja kaulaan!

-Jonna

tiistai 24. tammikuuta 2017

Peilimonogrammi korkomonogrammina

Vaihtelua ja haasteita


Tänään oli vuorossa aloittaa korkomonogrammin tekeminen peilimonogrammista, jonka olimme itse suunnitelleet omista nimikirjaimistamme. Työ tehdään hopealevylle, joka on 1.5mm paksua. Kuvassa oleva palanen on noin 4cm x 4cm josta saa vähän osviittaa siihen, kuinka iso omastani on tulossa.

Itse peilimonogrammin suunnittelu oli vaikeaa puuhaa. Nimikirjaimistaimistani JK (en pidä kauno K:sta yhtään) oli mielenkiintoista ruveta muodostamaan  kokonaisuutta. Kun olin avustuksen jälkeen saanut hahmoteltua kirjainten paikat, oli vuorossa monogrammin saaminen symmetriseksi peilikuvaksi. Käytämme silkkipaperia taikka leivinpaperia, jotta saamme piirrettyä toisen puolen läpi samanlaisena.


Sitten levyä ja vesiväriä siihen pintaan, jonka päälle siirsin monogrammin. Senkin tein silkkipaperin avulla. Reikien kohdat kun oli merkattu niin ne porasin läpi ja kaiversin ääriviivat ja harjat. 




Nyt olen sahaamassa aukkoja auki. Sahauksen tulee olla hieman vinossa, jolloin monogrammin harja saadaan muotoiltua suipoksi. Tämähän sitten viekin aikaa...
Katsotaan, mitä tulee tapahtumaan!

-Jonna

maanantai 23. tammikuuta 2017

Takaisin monogrammeihin - suuremmassa skaalassa PART 2

Tosiaan, monogrammeja kun innostuin tekemään niin nyt sitten on käytettävä drive loppuun. Nämä tein niin sanotuiksi avioliittomonogrammeiksi, jossa siis keskellä on isompana sukunimen alkukirjain ja sivuilla puolisoiden nimien alkukirjain; vasemmalla rouvan ja oikealla herran. Näissä siis kirjaimina KKH ja JLA. KKH monogrammiin koitin luoda "teemaksi" kasvin lehdet ja köynnökset, JLA monogrammiin puolestaan muuten vain mukavia lisäkiehkuroita.




Näissä prässäsin kuparilevystä "taskukellon kansia" jolloin niissä on hyvin hento kuperuus. Riippuen tietysti muotista, kuperuutta saa enemmän ja vähemmän.

-Jonna

keskiviikko 18. tammikuuta 2017

Medaljongin koristusta

 
Tänään päätin koristaa omatekemäni megaljonkin kannen. Päätin jo, että siihen tulisi ainakin monogrammi nimikirjaimistani ja jotain ornamentti-kuvioita. Suunnittelin, piirsin ja sain kaiverrettua suhteellisen hyvän monogrammin. Pieniä muotoseikkoja siihen tuli, mutta suurimmaksi osaksi se on mielestäni hyvä.
 




Sitten alkoi ornamenttien suunnittelu. Halusin scrollia, mutten saanut millään tasapainoista sekä ylä että alapuolesta monogrammiin nähden. Päädyin lehtiin, jotka ovat vain monogrammin alapuolella. Huomasin vasta kaiverrattuani ne, että ne ovat hippasen vinossa monogrammiin nähden, mutta muuten niiden kaiverrus sujui kelvollisesti. Korostin lahtiä vielä mattaamalla ne. Ehkäpä joskus keksin vielä jotain täytettä yläosaan.

-Jonna

tiistai 17. tammikuuta 2017

Takaisin monogrammeihin - suuremmassa skaalassa

 Uusi vuosi ja uudet kujeet. Tammikuu on lähtenyt käyntiin kaivertamalla ja piirtämällä suuria monogrammeja. Tarkoituksena on siis kaivertaa isokokoisia monogrammeja, jotka täytetään. Viisteellä siis ei tarvitse saada aikaan massiivista runkoa. Yhtenä harjoituksena oli suunnitella monogrammi "OK 31.7.2017" ja kaivertaa se prässättyyn "taskukellon kanteen". Oman versioni tein kaunolla ja lisäsin scrollia mukaan.




Nämä kolme monogrammia olen tehnyt noin 1.5cm korkeina ja harjoitellut lisää sommittelua. Valmistin uuden viistekaivertimen ja sen myötä taas kaivertaminenkin sujuu paremmin. Materiaalina oli kupari, valaistuksen puutteen vuoksi se näyttää enemmän hopealta.




Joulun alla tein avopuolisoni mummolle lahjaksi kolvauksen leikkuulautaan (jonka olin hankkinut). Puu oli pyökkiä ja päälle oli luultavimmin laitettu suojapinnoite, mutta Lidlistä ostamani kolvi toimi siihen kuin rasvattu. Työhön tosin meni noin 7 tuntia aikaa, jotta jälki oli tasaista. 



Joulun alla tein avopuolisoni mummolle lahjaksi kolvauksen leikkuulautaan (jonka olin hankkinut). Puu oli pyökkiä ja päälle oli luultavimmin laitettu suojapinnoite, mutta Lidlistä ostamani kolvi toimi siihen kuin rasvattu. Työhön tosin meni noin 7 tuntia aikaa, jotta jälki oli tasaista.

-Jonna

perjantai 29. huhtikuuta 2016

Rock 'n' Scroll

Uusia haasteita

Kun kaiverrin on saatu jo jotenkuten sopimaan käteen uudelleen, on aika kokeilla taas uusia haasteita. Ensimmäisenä on tasaiselta siirtyminen kuperille pinnoille! Se onkin melko jännää, kun levy "katoaa" kaivertimen kärjen alta. Silloin täytyy työntää kuulalla ikäänkuin vastaan, jolloin saadaan kaiverrin "pysymään pinnalla".


Ensimmäisestä kuperasta pinnasta en tehnyt niin jyrkkää, vaan aloitin vain hieman kuperasta. Siinäkin meinasi jo lähteä lipsumaan, ellei keskity. Monogrammit olen tehnyt Italic- tekstityylillä. 
Meillä on myös heraldiikan opinnoissa ollut tehtävänä piirtää ja kaivertaa omakeksimästä vaakunasta painolaatta.  


Tekstin piirtäminen oli melko jännää, sillä kuten painolaattaan kuuluu, se täytyi kirjoittaa väärinpäin. Myös vaakuna skraffeeraukset - eli viivoituksin tehdyt värit - täytyi kääntää väärinpäin. Tekstityyliksi valitsin Unsiaalin, sillä se sopii väkevään ja hurjaan kukkoon. 


Kaiverrus sujui melko hyvin, ainoastaan nurinkurisen tekstin kaivertaminen tuntui haastavalta. Näiden kaiverrusten lomasta pääsin omana työnäni suunnittelemaan häälahjaa kummisedälleni. Päätin toteuttaa lahjan kaivertamalla laattaan ja ehkäpä myöhemmin johonkin lasiesineeseen.


Täysin uutena asiana kaiversin laattaan scroll- kuvioita. Niiden piirtäminen on hauskaa ja mielikuvitusta saa käyttää mielin määrin. Levyn yläosaan keskelle kaiversin Unsiaalilla tulevan hääparin nimikirjaimet, sillä en ole varma sukunimestä. Lisäksi kaiversin tulevan hääpäivän oikealle ylös. Kaunolla kaiversin mielestäni kauniin ja aiheeseen sopivan tekstin levyn loppuosaan. 


Scrollissa jokaisella osalla on oma nimensä. Muun muassa pitkät tasaiset kaaret ovat selkärankoja ja lehdet lehdyköitä. Scrolleja on myös monia erilaisia, kuten amerikkalaisia ja saksalaisia. Naitä tulen varmasti kaivertamaan yhä enemmän ja saamaan paremmin kontrastia hiusviivoista ja viisteistä.

-Jonna