tiistai 24. tammikuuta 2017

Peilimonogrammi korkomonogrammina

Vaihtelua ja haasteita


Tänään oli vuorossa aloittaa korkomonogrammin tekeminen peilimonogrammista, jonka olimme itse suunnitelleet omista nimikirjaimistamme. Työ tehdään hopealevylle, joka on 1.5mm paksua. Kuvassa oleva palanen on noin 4cm x 4cm josta saa vähän osviittaa siihen, kuinka iso omastani on tulossa.

Itse peilimonogrammin suunnittelu oli vaikeaa puuhaa. Nimikirjaimistaimistani JK (en pidä kauno K:sta yhtään) oli mielenkiintoista ruveta muodostamaan  kokonaisuutta. Kun olin avustuksen jälkeen saanut hahmoteltua kirjainten paikat, oli vuorossa monogrammin saaminen symmetriseksi peilikuvaksi. Käytämme silkkipaperia taikka leivinpaperia, jotta saamme piirrettyä toisen puolen läpi samanlaisena.


Sitten levyä ja vesiväriä siihen pintaan, jonka päälle siirsin monogrammin. Senkin tein silkkipaperin avulla. Reikien kohdat kun oli merkattu niin ne porasin läpi ja kaiversin ääriviivat ja harjat. 




Nyt olen sahaamassa aukkoja auki. Sahauksen tulee olla hieman vinossa, jolloin monogrammin harja saadaan muotoiltua suipoksi. Tämähän sitten viekin aikaa...
Katsotaan, mitä tulee tapahtumaan!

-Jonna

maanantai 23. tammikuuta 2017

Takaisin monogrammeihin - suuremmassa skaalassa PART 2

Tosiaan, monogrammeja kun innostuin tekemään niin nyt sitten on käytettävä drive loppuun. Nämä tein niin sanotuiksi avioliittomonogrammeiksi, jossa siis keskellä on isompana sukunimen alkukirjain ja sivuilla puolisoiden nimien alkukirjain; vasemmalla rouvan ja oikealla herran. Näissä siis kirjaimina KKH ja JLA. KKH monogrammiin koitin luoda "teemaksi" kasvin lehdet ja köynnökset, JLA monogrammiin puolestaan muuten vain mukavia lisäkiehkuroita.




Näissä prässäsin kuparilevystä "taskukellon kansia" jolloin niissä on hyvin hento kuperuus. Riippuen tietysti muotista, kuperuutta saa enemmän ja vähemmän.

-Jonna

keskiviikko 18. tammikuuta 2017

Medaljongin koristusta

 
Tänään päätin koristaa omatekemäni megaljonkin kannen. Päätin jo, että siihen tulisi ainakin monogrammi nimikirjaimistani ja jotain ornamentti-kuvioita. Suunnittelin, piirsin ja sain kaiverrettua suhteellisen hyvän monogrammin. Pieniä muotoseikkoja siihen tuli, mutta suurimmaksi osaksi se on mielestäni hyvä.
 




Sitten alkoi ornamenttien suunnittelu. Halusin scrollia, mutten saanut millään tasapainoista sekä ylä että alapuolesta monogrammiin nähden. Päädyin lehtiin, jotka ovat vain monogrammin alapuolella. Huomasin vasta kaiverrattuani ne, että ne ovat hippasen vinossa monogrammiin nähden, mutta muuten niiden kaiverrus sujui kelvollisesti. Korostin lahtiä vielä mattaamalla ne. Ehkäpä joskus keksin vielä jotain täytettä yläosaan.

-Jonna

tiistai 17. tammikuuta 2017

Takaisin monogrammeihin - suuremmassa skaalassa

 Uusi vuosi ja uudet kujeet. Tammikuu on lähtenyt käyntiin kaivertamalla ja piirtämällä suuria monogrammeja. Tarkoituksena on siis kaivertaa isokokoisia monogrammeja, jotka täytetään. Viisteellä siis ei tarvitse saada aikaan massiivista runkoa. Yhtenä harjoituksena oli suunnitella monogrammi "OK 31.7.2017" ja kaivertaa se prässättyyn "taskukellon kanteen". Oman versioni tein kaunolla ja lisäsin scrollia mukaan.




Nämä kolme monogrammia olen tehnyt noin 1.5cm korkeina ja harjoitellut lisää sommittelua. Valmistin uuden viistekaivertimen ja sen myötä taas kaivertaminenkin sujuu paremmin. Materiaalina oli kupari, valaistuksen puutteen vuoksi se näyttää enemmän hopealta.




Joulun alla tein avopuolisoni mummolle lahjaksi kolvauksen leikkuulautaan (jonka olin hankkinut). Puu oli pyökkiä ja päälle oli luultavimmin laitettu suojapinnoite, mutta Lidlistä ostamani kolvi toimi siihen kuin rasvattu. Työhön tosin meni noin 7 tuntia aikaa, jotta jälki oli tasaista. 



Joulun alla tein avopuolisoni mummolle lahjaksi kolvauksen leikkuulautaan (jonka olin hankkinut). Puu oli pyökkiä ja päälle oli luultavimmin laitettu suojapinnoite, mutta Lidlistä ostamani kolvi toimi siihen kuin rasvattu. Työhön tosin meni noin 7 tuntia aikaa, jotta jälki oli tasaista.

-Jonna