tiistai 24. tammikuuta 2017

Peilimonogrammi korkomonogrammina

Vaihtelua ja haasteita


Tänään oli vuorossa aloittaa korkomonogrammin tekeminen peilimonogrammista, jonka olimme itse suunnitelleet omista nimikirjaimistamme. Työ tehdään hopealevylle, joka on 1.5mm paksua. Kuvassa oleva palanen on noin 4cm x 4cm josta saa vähän osviittaa siihen, kuinka iso omastani on tulossa.

Itse peilimonogrammin suunnittelu oli vaikeaa puuhaa. Nimikirjaimistaimistani JK (en pidä kauno K:sta yhtään) oli mielenkiintoista ruveta muodostamaan  kokonaisuutta. Kun olin avustuksen jälkeen saanut hahmoteltua kirjainten paikat, oli vuorossa monogrammin saaminen symmetriseksi peilikuvaksi. Käytämme silkkipaperia taikka leivinpaperia, jotta saamme piirrettyä toisen puolen läpi samanlaisena.


Sitten levyä ja vesiväriä siihen pintaan, jonka päälle siirsin monogrammin. Senkin tein silkkipaperin avulla. Reikien kohdat kun oli merkattu niin ne porasin läpi ja kaiversin ääriviivat ja harjat. 




Nyt olen sahaamassa aukkoja auki. Sahauksen tulee olla hieman vinossa, jolloin monogrammin harja saadaan muotoiltua suipoksi. Tämähän sitten viekin aikaa...
Katsotaan, mitä tulee tapahtumaan!

-Jonna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti