Whippet
Omana työnä valmistin riipuksen eräästä tuntemastani koirasta. Rotu on whippet ja tein sille tyypillisiä piirteitä jyrsimällä erilaisilla mikromoottorin terillä. Pidän paljon jyrsimisestä ja saan mielestäni tehtyä sillä hyvää jälkeä.
Asiakas, jolle riipuksen tein, oli antanut minulle korjaustyön ja siinä samalla valmistin riipuksen "lahjaksi". Sujautin sen hänen kaulaketjuunsa muiden riipusten joukkoon. Takapuolelle kaiversin koiran nimen, Jet.
Kaiversin tekstin samaan linjaan, missä riipus roikkuu ketjussa. Mielestäni siitä tuli hyvä. Hopean kaivertaminen on hieman helpompaa, kuin kuparin, sillä se ei ole niin sitkeää ja lastut katkeavat helpommin.
-Jonna
Takaisin koulussa!
Vähän päälle 2 viikkoa on jo mennyt tämän syksyn opintoja. Kesän jäljiltä on täytynyt saada uudelleen ote haltuun - kesällä kun ei tullut kuin kaksi kertaa kaiverrettua asiakastöihin. Tekstejä on tullut tehtyä ja niitä saa todellakin opetella uudestaan!
Eräälle
asiakkaalle oli pyyntönä teksti "60 v. Onnittelut" ja pin up -tyttö.
Kaiverrus tuli päällystetylle alumiinilaatalle (alkuperäisesti
tyyppilaatta kone- ja kuljetinfirmasta). Pehmeyden takia kaiverrus sujui
melko helposti, eikä lipsuja tullut yhtään! Asiakas oli tyytyväinen ja
kokemuksena tämä oli mukava :)
Toiselle
asiakkaalle oli määrä valmistaa hopeinen sileäkarvainen mäyräkoira-
riipus. Riipuksen kävin valmistamassa työssäoppimispaikassani ja
kaiverruksen suoritin kotona. Kaiverrukseksi pyydettiin "Liisa" ja
mielestäni kauno sopi siihen parhaiten. Riipuksen pinta on matattu, mikä
korostaa kaiverrusta hyvin.
Uutena tekstinä on tullut Carolus, joka kirjoitetaan pelkästään isoilla kirjaimilla. Suorat, palkkimaiset viisteet on hankala tehdä. Kaaria ja pyöreitä muotoja - kuten kaunossa on - on paljon helpompi tehdä. Noh, vielä on aikaa oppia!
Myös sormuksiin on kaiverrettu lisää, kyllä siitä nyt selvän saa. Pitäisi vain saada vieläkin pienempään tilaan mahdutettua nimet ja päivämäärät. Sormuksen leveyteen suhteutettuna kaiverran vielä aivan liian korkeaa tekstiä, mutta sekin varmasti ajan kanssa korjautuu.
-Jonna
Miestenkorut & "dog tag"
Koulussa oli määrä tehdä kultasepäntyönä miestenkorusarja, johon kuuluisi somiopidike, kalvosinnapit/sormus ja pinssi. Sarjalle piti keksiä yritys tai järjestö, jolle ne suunniteltaisiin. Itse suunnittelin ne appiukolleni 50- vuotislahjaksi. Valmistin ne hopeasta ja kaiversin kalvosinnappeihin monogrammit AL.
Kaiverrin ei oikein kulkenut sinä päivänä, joten monogrammeista tuli syvät. Posiivinen puoli on, että ne eivät ainakaan kulu heti pois käytössä! Pinssin jätin vielä tyhjäksi, jotta siihen voi myöhemmin kaivertaa jotain, mitä appiukkoni haluaa.
Halusin tehdä itselleni jotakin "miehekästä", joten tein hopeisen "dog tagin" vastaamaan suomalaista armeijan tunnuslaattaa. Tietoihin en halunnut laittaa sosiaaliturvatunnustani, mutta kaiversin syntymäpäiväni ja luokkatunnukseni. Olen nyt "leimannut itseni" kultaseppä- ja kaivertaja-artesaani- opiskelijaksi.
Olen kaiverruksiin tyytyväinen ja tästä on hyvä jatkaa eteenpäin!
-Jonna
Asiakastyö
Kaiverrus riipukseen
Sain asiakastyönä kaiverrettavan riipuksen, johon piti saada kaiverrus: Laila <3 Jussi 30v.Opettaja kertoi, että Kalevalan korut ovat valettuja, joten niihin kaivertaminen voi tuntua haastavammalta huokoisuuden takia. Pinnat ovat myös lakattuja, joten varaa lipsuille ei olisi.
Lähdin kuitenkin päättäväisesti hahmottelemaan tekstiä valkoisen peitevärin päälle ja laitoin sen istutusmuoviin. Kokeilin ensin hieman, että miten kaiverrin liukuisi hopealla ja huomasin sen sujuvan hyvin. Riipuksen reunojen vuoksi jouduin käyttämään sormuskaiverrinta, mutta pienen terän myötä kaiverrus olikin helppoa.
Vältyin kaikilta lipsuita ja sain tekstistä mielestäni hyvän. Suojaamme kaiverrettavan tekstin oksalakalla, jottei se pyyhkiytyisi pois kaiverrettaessa.
Oksalakan poistettuani näin paremmin, miltä kaiverrus näyttää. Olen
suoritukseen tyytyväinen ja odotan innolla uusia asiakastöitä!
-Jonna

