maanantai 27. helmikuuta 2017

Uudestaan!

Vanha pois ja uutta tilalle.

Sain asiakkaalta sormuksen, jossa oli ennestään tehty konekaiverrus Riitta ja Pekka 15.9.2001. Kaiverrettaessa oli kuitenkin tullut virhe aikanaan ja päivämäärä oli virheellinen. Minua pyydettiin poistamaan kaiverrus ja tilalle tulisi uusi käsinkaiverrettu tekti ja päivämäärä.

Tämä oli ensimmäinen kultainen asiakkaan sormus, jonka pääsin kaivertamaan. Omasta mielestäni sain sommiteltua nimet ja päivämäärän hyvin sormukseen. Kaiverrus on tekstissä parempaa.
Asiakas oli työhöni tyytyväinen ja toivottavasti saan jatkossakin tyytyväisiä asiakkaita :) Tästä vain eteenpäin!



-Jonna

torstai 16. helmikuuta 2017

Sekametelisoppa

Halki, poikki ja pinoon!

Lähiviikkoina olen saanut tehtyä monenlaisia töitä - itselleni ja tilauksia.
Ystävänpäivä kerkesi jo mennä ohitse, mutta päätin valmistaa ystävälleni lahjan. Meille oli merkitty Lombardialaiskirjaimen suunnittelu ja valmistaminen hopeasta. Päätin valmistaa ystäväni koiraan pohjautuen H- kirjaimen nimestä Hiro. Pohjaksi päätin muotoilla tassukuvion.

Jotta saisin riipukseen syvyyttä, niin poistin taustalta materiaalia. Siihen laittaisin blitziä ja kuvioisin jollain.


 Tässä kuvasin piirrokseni ja riipuksen valmistumisen. Aika hyvältä näyttää!


 Blitzauksen jälkeen kuvioin taustan raepunsseleilla. Siitä tuli aika mukavan näköinen. Vielä H- kirjaimen kiillottaminen kiillotusterällä ja riipuksen sahaaminen irti.


 Leimat lenkkiin ja lenkki kiinni. Olen melko tyytyväinen suoritukseeni, toivottavasti on ystävänikin <3




Sain tilauksena valmistaa hopeinen sormus koossa 16 ja 5mm leveä, johon tulisi kaiverruksia pintaan. Kuulin, että asiakas, jolle koru menee lahjaksi, pitää kieloista ja muista kukista. Päätin suunnitella kielo-ornamentin kulkemaan sormuksen ympäri. Tein sisäpuolesta kiiltävän ja päällisestä matan (ns. lumihopea). Mattapinnasta kaiverrukset nousevat hyvin esiin ja pidän kyllä sormuksesta. Asiakas, joka tämän tilasi, oli myös tyytyväinen.


Halusin myös kokeilla jotain hauskaa ja päätin valmistaa itselleni korvakorun. En halunnut mitään ihan tavallista, vaan kaksipuoleisen korvakorun. Hahmoksi valitsin kissan. Pää tulee korvan etupuolelle ja keho "roikkuu" korvan takapuolella. Koru sai ihailua ja nauruja ja onhan se aika hauska!

-Jonna

Ja lastu lentää!

Nitkuttaen voittoon!

Korkomonogrammissa sain kulumaan aikaa melko runsaasti, sillä se vaati todella paljon pientä viilaamista ja hienosäätöä. Taustapuolesta sahasin ja viimeistelin melko symmetrisen, jotta sekin näyttäisi hyvältä.

Seuraavaksi lähdin tasokaivertimella höyläämään hopeaa lastu kerrallaan. Siinä meni monta tuntia ja monta lastua varmasti omille teilleen. 


Kuitenkin harjaa alkoi muodostumaan pikkuhiljaa ja höyläämisen jälkeen oli vuorossa viilaus ja filssaus filssipaperista leikatuilla kapeilla suiroilla. Niilläkin sai nitkuttaa aikansa, ennen kuin voisi edes kuvitella voivansa ajatella kiillottamista.


Lopulta sain harjat tehtyä, pinnat filssattua ja koko komeuden kiillotettua. Tähän kaikkeen meille oli varattu lukujärjestyksestä reilu viikko, mutta tässä meni ainakin kaksi. Tai kolme. En pitänyt niin tarkkaa kirjaa.


Vaikkakin monogrammissa on pieniä vikoja, jotka haittaavat omaa silmää, niin on se kuitenkin aika hyvä ensimmäiseksi korkomonogrammiksi. Enää lenkit, ketju ja kaulaan!

-Jonna