keskiviikko 23. syyskuuta 2015

Luistaako?

Harjoitusta ja mieleen palauttamista

Piirrettyäni edelliset monogrammit, päätin kaivertaa niistä osan. Vaikka koitin tehdä niistä pieniä, olivat ne keiverrettaessa kuitenkin aika isoja. Oikeisiin esineisiin tulevat monogrammit ovat melko varmasti pieniä, joten minun tulisi harjoitella enemmän pienien monogrammien kaiverrusta.
Kaiversin kolme pienempää monogrammia, joihin käytin vähemmän voimaa, kuin edellisiin. Ne näyttävät paremmilta ja hennommilta.


Muodoista tuli ihan hyviä, mutta käytin aivan liikaa voimaa. 


Pienemmät momogrammit eivät ole suuren suuria, mutta pienentämisen varaa kyllä vielä olisi. 


-Jonna

torstai 17. syyskuuta 2015

Harjoittelua jälleen

Taiteiden Yö

26.9. järjestetään asuinkunnassani Myrskylässä Pyhä Yö - Taiteiden Yö- tapahtuma. Aion osallistua sinne omalla kaivertamisellani. Tarkoituksenani on ottaa mukaan kaiverruskuula, laattoja ja paikan päällä kaivertaa. Toivon saavani kävijöitä kiinnostumaan tekemisestäni ja mahtavinta olisi saada tilauksiakin sen tiimoilta. 

En ole kaivertanut pitkään aikaan, joten joudun treenaamaan sitä vielä paljon ennen tapahtumaa. Olen harjoitellut lisää monogrammien piirtämistä ja seuraavaksi pitäisi kaivertaa niitä. Toivon saavani taitoani lähes yhtä hyväksi, mitä se oli keväällä. 


Monogrammien piirtäminen on kuin karkkikaupassa olisi. Saa itse valita mitä haluaa ottaa, laittaa niitä yhteen ja katsoa millainen yhdistelmä siitä tulee. Opettajalta saan vinkkejä ja palautetta suorituksistani, joiden avulla yritän parantaa taitojani entistä enemmän. 

-Jonna

keskiviikko 9. syyskuuta 2015

Vanhempia luomuksia




Alkuvuodesta harjoittelimme monogrammien suunnittelua lusikan päihin. Se oli mukavaa puuhaa ja mielikuvitusta sai käyttää vapaasti, tietenkin tekstityylien rajoissa.




Kaunolla kaiverrettu harjoitus ja reunoille koristamaan kukkaornamentti. 


Kaunolla hopealaatalle tehty kaiverrus. Tämä kaiverrus oli paras, johon noilla taidoilla pystyin. Olin kyllä siihen tyytyväinen ja olen vieläkin. Jatkossa jokainen kauno voisi olla yhtä sievää.

-Jonna




Tekstit ja luonnokset





Tekstit saamme monisteilla, joihin on merkitty muun muassa kaltevuus, kaiverrussuunta ja korkeus. Lopulta tekstit tulevat jo selkärangasta, kun niitä on tarpeeksi kaivertanut ja luonnostellut. 
Luonnokset tehdään koossa 1:1, jotta teksti ja/tai ornamentti saadaan mahtumaan haluttuun tilaan.



Tosin suurimassa osassa kaiverruksia tekstin luonnos laatalle on erilainen, kuin paperilla. Jostakin syystä teksti kapenee tai levenee, jolloin luonnostelun joutuu tehdä välillä useampaan kertaan. 
Maltti on valttia ja sitä tarvitaan, tosin aikatauluja noudattaen.

-Jonna

torstai 3. syyskuuta 2015

Tekstiharjoituksia

Italic, Unsiaali, Carolus

Kaiverrettuani tekstejä huomasin, että taitoni oli todella ruostunut kesän aikana. Oikean voimatasapainon, kulman ja suunnan löytäminen vie aikaa ja tuntuu, kuin opettelisin kaiken alusta uudelleen. Lohduttauduin kuitenkin sillä, ettei teksi ollut yhtä kamalaa, kuin ensimmäinen kosketukseni kaiverrukseen.





Italicilla kaiverrettu laatta onnistui mielestäni parhaiten tähänastisista harjoituksista. Tekstiin tuli viistettä ja koristeisiin hiusviivaa.


Unsiaalilla kaiverrettu laatta ei onnistunut niinkään hyvin, mutta koristeisiin olen tyytyväinen. Unsiaali on mielestäni vaikea teksti kaivertaa, joten se vaatii PALJON harjoitusta.

Ensimmäinen kosketukseni Carolukseen ei ollut mikään kaunis suoritus, mutta ei se ensimmäinen olekaan juuri koskaan. 

Toinen Carolus- tekstini ei juurikaan parantunut entisestä, mutta tästä on suunta vain ylöspäin. 

Tällä hetkellä kaiverrukseni on jäänyt vähemmälle, sillä suoritan kultaseppä-artesaanin opinnäytetyötä samaan aikaan. Pyrin kuitenkin parhaani mukaan lisäämään kuvia ja suorituksiani.

-Jonna