perjantai 29. huhtikuuta 2016

Rock 'n' Scroll

Uusia haasteita

Kun kaiverrin on saatu jo jotenkuten sopimaan käteen uudelleen, on aika kokeilla taas uusia haasteita. Ensimmäisenä on tasaiselta siirtyminen kuperille pinnoille! Se onkin melko jännää, kun levy "katoaa" kaivertimen kärjen alta. Silloin täytyy työntää kuulalla ikäänkuin vastaan, jolloin saadaan kaiverrin "pysymään pinnalla".


Ensimmäisestä kuperasta pinnasta en tehnyt niin jyrkkää, vaan aloitin vain hieman kuperasta. Siinäkin meinasi jo lähteä lipsumaan, ellei keskity. Monogrammit olen tehnyt Italic- tekstityylillä. 
Meillä on myös heraldiikan opinnoissa ollut tehtävänä piirtää ja kaivertaa omakeksimästä vaakunasta painolaatta.  


Tekstin piirtäminen oli melko jännää, sillä kuten painolaattaan kuuluu, se täytyi kirjoittaa väärinpäin. Myös vaakuna skraffeeraukset - eli viivoituksin tehdyt värit - täytyi kääntää väärinpäin. Tekstityyliksi valitsin Unsiaalin, sillä se sopii väkevään ja hurjaan kukkoon. 


Kaiverrus sujui melko hyvin, ainoastaan nurinkurisen tekstin kaivertaminen tuntui haastavalta. Näiden kaiverrusten lomasta pääsin omana työnäni suunnittelemaan häälahjaa kummisedälleni. Päätin toteuttaa lahjan kaivertamalla laattaan ja ehkäpä myöhemmin johonkin lasiesineeseen.


Täysin uutena asiana kaiversin laattaan scroll- kuvioita. Niiden piirtäminen on hauskaa ja mielikuvitusta saa käyttää mielin määrin. Levyn yläosaan keskelle kaiversin Unsiaalilla tulevan hääparin nimikirjaimet, sillä en ole varma sukunimestä. Lisäksi kaiversin tulevan hääpäivän oikealle ylös. Kaunolla kaiversin mielestäni kauniin ja aiheeseen sopivan tekstin levyn loppuosaan. 


Scrollissa jokaisella osalla on oma nimensä. Muun muassa pitkät tasaiset kaaret ovat selkärankoja ja lehdet lehdyköitä. Scrolleja on myös monia erilaisia, kuten amerikkalaisia ja saksalaisia. Naitä tulen varmasti kaivertamaan yhä enemmän ja saamaan paremmin kontrastia hiusviivoista ja viisteistä.

-Jonna




tiistai 5. huhtikuuta 2016

Monogrammeja ja tekstejä


Lämmittelyä näin alkuun

Palattuani kouluun on täytynyt asioita palautella mieleen pitkän tauon jälkeen. Minulla ja eräällä luokkatoverillani on sama hops, johon meille on alkuun merkitty kaunon, italicin, unsiaalin ja caroluksen kaiverrusta. Myös monogrammeja on merkitty heti alkuun.





Yllä olevat monogrammit olen vapaa-ajallani piirtänyt kaverieni nimikirjaimista. Huomasin myös, että kuinka tärkeää on olla tietoinen oikeista kirjaimista. Kaunomonogrami EL kuuluisi olla ES, mutta maallikon silmiin L- kirjain näyttää sopivasti S- kirjaimelta. Onneksi se ei ole kaiverrettuna mihinkään!


Unsiaali oli minulle viime vuonna hankala tekstityyli, mutta nyt olen saanut sen onnistumaan paljon paremmin. Ehkäpä edelliset harjoitukset ovat hautuneet ja nyt taidot ovat karttuneet. Näin ainakin melkein uskallan toivoa.


Carolus on haastava tekstityyli. Se on massiivista ja leveää, mutta kuitenkin kaunista. Ylimmät kaksi riviä olen kaivertanut kokeiluksi muistin kartoittamiseksi. Keskimmäiset kaksi riviä olen kaivertanut opettajan ohjeiden avulla. Ero on melkoisen suuri ja olen iloinen, että sain aikaan hieman parempaa jälkeä. Alimmat kaksi riviä on vielä kaivertamatta. Carolusta harjoittelemme 4mm korkeana ja 90 asteen kulmassa.


Tekstien välissä halusin hieman jotain muuta kaiverrettavaa, joten kaiversin pinnoitetulle alumiinilevylle itsepiirtämäni koirahahmon pääkuvan. Sain senkin onnistumaan mielestäni hyvin ja alumiiniin on mukavan pehmeä kaivertaa. 

Huomenna meillä alkaa Heraldiikan kurssi, jossa käsitellään ja opiskellaan vaakunoihin liittyviä asioita ja niiden merkityksiä. Se tulee olemaan varmasti mielenkiintoista!

-Jonna

Täysillä eteenpäin!

Kaiverrukse pariin

Viime syksy meni lähes kokoaan projektityön parissa, jonka myötä en ole kerennyt kaivertamaan kuin vasta nytten. Pääsiäisen jälkeen palasin takaisin kouluun työssäoppimisjaksoltani ja nyt edessä on ainoastaan kaiverrusta. Tietysti olen paljon asioista ja harjoituksista jäljessä, joten työtä on tehtävä ripeään tahtiin. 

Top- jaksolla pääsin kaivertamaan vähän ja se onnistui kuitenkin hyvin verrattuna siihen, kuinka vähän olen päässyt kaiverrusta treenaamaan. 



Minulla oli kuparilaattoja mukana, joten halusin tehdä oman kotini oveen Tervetuloa- kyltin. Tekstin ja koristeet sain onnistumaan hyvin, mutta pitkät kehysviivat tuottivat hankaluutta. Osasyynä oli se, että kaiverran melko raskaalla kädellä. 


Pääsin myös tekemään omalle asiakkaalleni kaverikorut. Niiden etupuolelle tulivat nimi ja takapuolelle jokaiseen kaiverrus "Since 2008". Kun riipusten kulmat laittaa vierekkäin, muodostuu kärkien kaiverruksista äärettömyyden symboli.


Omana työnäni valmistin serkulleni rippiristin. Sain muotoilun vaikutteita eräästä rististä, jonka tein asiakkaalle. Halusin tästäkin hieman erilaisen, kaikista muista risteistä poikkeavan. Lisäksi kaiversin etupuolelle koristeet ja takapuolelle nimen Liisa.


Kouluun paluu on oikeastaan aika mukavaa, sillä kaipasin jo kaivertamista ja uuden oppimista. Vaikkakin top- jaksoissakin olen oppinut paljon joka kerralla. Tästä on hyvä jatkaa tekstien, kuvien ja ties minkä kaivertamista!

-Jonna