Metsästäen!
Meille oli luvassa näyttö tällä viikolla, jonka tehtävänä olisi suunnitella ja kaivertaa iso monogrammi ja siihen muita tietoja lisäksi. Materiaalina oli 925 hopea ja "esineenä" oli prässätty "taskukellon kansi". Pinta oli siis reunoiltaan kupera. Halkaisijaltaan se on melkein 5cm.
Tehtävänannossa oli seuraavat tiedot; KM 50v. 19.3.2017 Järvi - Hämeen osuuspankki. Kaikki nuo piti mahduttaa sopuisasti yhteen. Lisäksi oli mainittu, että lahjan saaja harrastaa metsästystä, kalastusta ja pesäpalloa. Näillä tiedoilla valikoin metsästyksen aiheeksi. Aikaa meille oli annettu 3 päivää, mutta suoriuduin jo vajaassa kahdessa.
Suunnittelun tuloksena piirsin ideani paperille. Metsästykseen viittaavat monogrammin täyttökoristeena olevat sulat, joilla kuvaan riistalintuja. Kun metsästettäviä eläimiä ei ollut erikseen mainittu, päädyin yleiseen riistaan eli lintuihin. 50v.- kaiverruksissa lehdykät kuvastavat metsää ja maastoutumista. Lisäsin vielä sulat täyttämään reunojen tyhjää tilaa.
Kuitenkaan piirrokseni ja kansi eivät sopineet yhteen tuosta vain, vaan minun täytyi pienentää piirroksen halkaisijaa. Myös ylimääräiset sulat vaihtoivat paikkaa. Joka tapauksessa sain kokonaisuuden mahtumaan ilman sen suurempia muutoksia ja sitten vain kaivertamaan. Kaiverruksessa tuli pari lipsua, mutta ne sai onneksi helposti korjattua umpeen.
Tekstin sain mielestäni onnistumaan hyvin ja samoin myös numerot. Pidän suunnittelemastani 50- kaiverruksesta, sillä se ei ole aivan niin tavallinen kuin pelkät numerot. Sulista ja höyhenistä minulle tulee mieleen teeri, sillä on pyrstössään kauniit kaarevat sulat.
Arvioinnin ja arvosanan saan huomenna, juuri sopivasti ennen lomaa (joka meillä piti olla jo viime viikolla...). Itse olen suoritukseeni tyytyväinen ja antaisin itselleni 3. Se kuitenkin jää nähtäväksi.
-Jonna